گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
تفسیر المیزان
جلد هجدهم
فهرست جلد هجدهم


قسمت01بخش1"سوره شورى ، 6 - 1
قسمت01بخشي 2"ازده قول در معناى حروف مقطعه
قسمت01بخش3"حق مطلب درباره حروف مقطعه
قسمت01بخش4"نكته اى قابل توجه در سوره هايى كه حروف مقطعه اولشان يكى است
قسمت01بخش5"حروف مقطعه رموزى هستند بين خدا و پيامبرش
قسمت01بخش6"معناى اينكه فرمود: (كذلك يوحى اليك ...)
قسمت01بخش7"توضيح اينكه آيه : (و تكاد السموات يتفظرن من فوقهن ...) و در مقام بيان عظمتوحى و كلام خدا است
قسمت01بخش8"مقصود از استغفار ملائكه براى زمينيان (و يستغفرون لمن فى الارض ) در خواست تشريع دين براى آنها است
قسمت01بخش9"بحث روايت
قسمت01بخش10"(نقل و نقد رواياتى درباره حروف مقطعه قرآن )
قسمت01بخش11"روايتى از امام صادق عليه السلام در معناى حروف مقطعه
قسمت01بخش12"بررسى رواياتى كه حروف مقطعه كه حروف مقطعه را به اسماى حسناى خدا معنىكرده اند
قسمت01بخش13"(الم ) حروفى هستند از اسم اعظم خدا
قسمت01بخش14"آيات 11-7 سوره شورى
قسمت01بخش15"دعوت پيامبر اسلام (ص ) جهانى ، ولى تدريجى و مرحله به مرحله بوده است
قسمت01بخش16"شرح مفاد آيه : (و لو شاء الله لجعلهم امه واحده ) و نقد و رد وجوهى كه پيرامونآن گفته شده است
قسمت02بخش17"قول صاحب كشاف در معنى آيد
قسمت02بخش18"گفتار ديگر مفسرين كه امة واحده را به معناى كفر همگانى گرفته اند
قسمت02بخش19"دو دليل در رد اين نظريه
قسمت02بخش20"بيان انحصار ولايت در خداى سبحان و احتجاجاتى براى اينكه بايد فقط خدا ولىگرفته شود
قسمت02بخش21"تقسيم احكام خداوند به تكوينى و تشريحى كه هر دو اختصاص به خداوند دارند
قسمت02بخش22"تعليل انحصار ولايت در خداى تعالى به اينكه (حكم فقط از آن او است )
قسمت02بخش23"اثر يكتاپرستى و خدا را ولى گرفتن اين است كه انسان در تكوين و تشريع خدا رامرجع مى داند
قسمت02بخش24"احتجاج بر انحصار ربوبيت در خداى سبحان
قسمت02بخش25"آيات 16-13 سوره شورى
قسمت02بخش26"معناى آيه : (شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا...) و نكاتى راجع به انبياىاولواالعزم عليه السلام و جامعيت اسلام...
قسمت02بخش27"نكاتى كه از اين آيه شريفه استفاده مى شود
قسمت02بخش28"مقصود از اقامه دين و تفرقه نكردن در آن با توجه به اينكه بعضى شرايع احكامىمخصوص به خود داشته اند.
قسمت02بخش29"حكم آيه مطلق است و مخصوص احكام مشترك بين همه شرايع نيست
قسمت02بخش30"معناى اجتباء و مرجع ضمير در سه كلمه اليه
قسمت02بخش31"توضيح معناى آيه : (و ما تفرقوا الا من بعد ما جائهم العلم بغيا بينهم ....)
قسمت02بخش32"طرح يك سؤ ال و پاسخ آن
قسمت02بخش33"بيان آيه : (و قل آمنت بما انزل الله من كتاب ...)
قسمت02بخش34"عمل هر چه باشد از كننده اش تجاوز نمى كند
قسمت03بخش35"مقصود از جمع در لا الله يجمع بيننا
قسمت03بخش36"مقصود از اينكه فرمود: بعد از آنكه دين خدا استجابت شد حجت منكران خداباطل است
قسمت03بخش37"بحث روايتى
قسمت03بخش38"(دو روايت درباره شان نزول آيه : (و الذين يحاجون فى الله ....)
قسمت03بخش39"آيات 26-17 سوره شورى
قسمت03بخش40"مقصود از (كتاب ) و (ميزان ) در آيه : (الله الذىانزل الكتاب بالحق و الميزان ....)
قسمت03بخش41"سخن ديگر مفسرين در معناى (ميزان )
قسمت03بخش42"معناى اينكه فرمود: خدا به بندگان خود (لطيف ) است
قسمت03بخش43"مقصود از زراعت آخرت و زراعت دنيا و اينكه فرمود در زراعت آخرت مى افزاييم
قسمت03بخش44"استخدام در اين آيه و حاصل معناى آن و آيه قبلى
قسمت03بخش45"توضيح و تفسير آيه : (قل لا اسالكم عليه اجرا الا الموده فى القربى )
قسمت03بخش46"بررسى اقوال مختلف مفسرين درباره مراد از مودت قرباىرسول خدا (ص )
قسمت03بخش47"قول بعضى كه خطاب در آيه را به انصار دانسته اند نه قريش
قسمت03بخش48"قول به اينكه مراد از مودت به قربى مودت خود قربى است واشكال آن
قسمت03بخش49"مودت به قربى نمى تواند كنايه از صله رحم باشد
قسمت03بخش50"آنچه در آيه شريفه مودت است نه تودد
قسمت03بخش51"بيان اين وجه كه مقصود از مودت قربى ، محبت عترت واهل بيت پيامبر (عليهم الصلاة و السلام ) است
قسمت03بخش52"بطلان گفتار كسانى كه بر اين وجه ايراد گرفته اند
قسمت03بخش53"تاءييداتى بر وجه اخير كه مراد از مودت ، مودت بهاهل بيت عليه السلام باشد
قسمت04بخش54"اشاره به معناى اينكه خداوند بر حسن عمل مى افزايد
قسمت04بخش55"وجوه مختلف در معناى جمله (فان يشاء الله يختم على قلبك )
قسمت04بخش56"بحث روايتى
قسمت04بخش57"(رواياتى درباره اينكه در آيه مودت مراد از قربىاهل بيت رسول الله (ص ) است
قسمت04بخش58"آيات 50-27 سوره شورى
قسمت04بخش59"سنت الهى در روزى دادن به مردم : (ينزل بقدر ما يشاء)
قسمت04بخش60"شباهت رزق مادى با معارف حقه و شرايع آسمانى ، از نظرنزول و قسمت
قسمت04بخش61"توضيحى راجع به (قدير) بودن خداى تعالى
قسمت04بخش62"بررسى مفاد آيه (و ما اصبكم من مصيبه فبما كسبت ايديكم ....) كه وجود ارتباط بينگناهان و مصائب دنيوى را افاده مى كند
قسمت04بخش63"سه مطلبى كه از سياق آيه شريفه بدست مى آيد
قسمت04بخش64"تفسيرى بى پايه براى آيه و وجه بى پايگى آن
قسمت04بخش65"بيان آيات (و من آياته الجوار فى البحر...) كه كشتى ها را به عنوان يكى ازآيات خداوند به ياد مى آورد
قسمت04بخش66"دو تفسير ديگر در معنا مى آيد كه هر دو بى مورد و داراى تكلف اند
قسمت05بخش67"صفات نيك مؤ منين : اجتناب از كبائر و فواحش ، گذشت ، دفع ظلم از يكديگر و...)
قسمت05بخش68"معناى مشورت و آيه (و اءمرهم شورى بينهم )
قسمت05بخش69"وجه اينكه در جمله (و جزاء سيئة سيئه مثلها)عمل متقابل مظلوم در برابر ظالم را (سيئه ) ناميد
قسمت05بخش70"سه وجه در بيان (انه لا يحب الظالمين )
قسمت05بخش71"مظلوم حق مقابله به مثل دارد گو اينكه صبر و گذشت فضيلتى برتر است
قسمت05بخش72"وصف حال غير مؤ منين در روبرو شدن با عذاب الهى
قسمت05بخش73"معناى جمله (ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم و اهليهم ) و اينكه گوينده آن كيانند ودر كجا آن را مى گويند
قسمت05بخش74"مفاد جمله : (يوم لا مرد له من الله ) درباره قيامت
قسمت05بخش75"توبيخ انسان متنعم سرگرم به دنيا
قسمت05بخش76"بحث روايتى
قسمت05بخش77"چند روايت درباره تقدير روزى از جانب خداوند سبحان
قسمت05بخش78"بيان سه اشكال در رابطه با (ما اءصابكم ...). و مفاد روايات مربوط به آن
قسمت05بخش79"بيان رواياتى در ارتباط با (يهب لمن يشاء اناثا
قسمت05بخش80"آيات 53-51 سوره شورى
قسمت05بخش81"اقسام سه گانه وحى در آيه شريفه (و ما كان لبشران يكلمه الله الاوحيا او من وراءحجاب او...)
قسمت05بخش82"وحى با واسطه قسم دوم وحى
قسمت05بخش83"اشاره به وجه تعليل نزول وحى از جانب خداوند به اينكه او (على حكيم ) است
قسمت05بخش84"توضيح آيه : (و كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا...) و بيان مراد از (روح ) ووحى آن
قسمت06بخش85"اشكال دوم : قيد (من اءمرنا) چه وجهى دارد؟!
قسمت06بخش86"پاسخ اشكال دوم
قسمت06بخش87"معناى اينكه فرمود: (تو - قبل از نزول وحى - كتاب و ايمان را نمى شناختى ) وجمع آن با اينكه رسول الله (ص ) ...
قسمت06بخش88"تصديق رسالت و ايمان رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم
قسمت06بخش89"بيان اينكه صراط خدايى كه مالك آسمان ها و زمين است مستقيم و منتهى به سعادت مىباشد
قسمت06بخش90"تنها صراط مستقيم صراط خداوند است
قسمت06بخش91"بحث روايتى
قسمت06بخش92"(رواياتى درباره اقسام وحى نازل بر پيامبر (ص )، ايمان آن حضرتقبل از بعثت و...)
قسمت06بخش93"تعريف رسول ، نبى و محرت از زبان امام باقر عليه السلام
قسمت06بخش94"رواياتى از معصومينى درباره مراد ازدواج در (روحامن اءمرنا)
قسمت06بخش95"سوره زخرف آيات 14 - 1
قسمت06بخش96"مفاد و غرض كلى سوره مباركه زخرف
قسمت06بخش97"شرح مراد از اينكه در وصف قرآن فرمود: (و انه فى امّ الكتاب لدينا لعلىّ حكيم)
قسمت06بخش98"گفتارى دو احتمال درباره (احلكم تعقلون ) و پاسخ به آن
قسمت06بخش99"احتجاج بر ربوبيت و يگانگى خداى تعالى با ذكر بخشى از آيات تكوينى او
قسمت06بخش100"مقصود از به ياد آوردن نعمت پروردگار پس از سوار شدن بر كشتى ها و چهارپايان
قسمت06بخش101"آيات 25 - 15 سوره زخرف
قسمت06بخش102"ردّ و ابطال اين پندار مشركين كه خدا فرزند دارد و ملائكه دختران خدايند
قسمت07بخش103"وجه اينكهملائكه با عبارت (عباد الرحمن ) توصيف شده اند)
قسمت07بخش104"احتجاج مشركين براى بت پرستى خود با خلط بين اراده تكوينى و تشريعى خداىتعالى
قسمت07بخش105"مغالطه مشركين در خلط بين و اراده تشريعى خدا
قسمت07بخش106"تقليد كوركورانه همواره مستند امم مشرك بوده است
قسمت07بخش107"آيات 45 - 26 سوره زخرف
قسمت07بخش108"معناى سخن ابراهيم (ع ) به پدر و قومش : (انى براء مما تعبدون الا الذى فطرنىفانه سيهدين )
قسمت07بخش109"وجوهى كه درباره معناى آيه : (و جعلها كلمة باقية فى عقبه لعلهم يرجعون ) گفته شده
قسمت07بخش110"سخن مشركين كه در ردّ قرآن گفتند چرا بر يكى از بزرگان و توانگران نازل نشده و جواب به آنها با بيان اينكه ...
قسمت07بخش111"پاسخ به گفتار مشركين مكه
قسمت07بخش112"رزق دنيا به مشيت خداوند است و اختيار آن بدست انسان
قسمت07بخش113"تقسيم معشيت و بيان علل انقسام آن در مجمع انسانى
قسمت07بخش114"مقصود از اينكه فرمود: اگر مردم امت واحده نمى شدند، سقف خانه كافران را از نقره مىكرديم و...
قسمت07بخش115"وصف حال كور دلان روى گردان از ذكر خدا، كه قرين شيطانى دارند و در عين ضلالتخود را راه يافته مى پندارند
قسمت07بخش116"بيزارى جستن كافر كور دل از قرين شيطانى خود در قيامت
قسمت07بخش117"وجوه مختلف در معناى جمله (و لن ينفعكم اليوم اذ ظلتم انكم فى العذاب مشتركون )...
قسمت08بخش118"اقوال مفسرين درباره مقصود از اينكه خطاب به پيامبر اكرم (ص ) فرمود: (واسئل من ارسلنا من قبلك ...
قسمت08بخش119"بحث روايتى
قسمت08بخش120"توضيحى درباره روايتى كه جمله (و جعلها كلمة باقية فى عقبه ) را به امامت ذريهابراهيم (ع ) تفسير كرده اند
قسمت08بخش121"روايتى در ذيل آيه : (و قالوا لا نزل هنا القرآن علىرجل من القريتين عظيم )
قسمت08بخش122"رواياتى ديگر در ذيل برخى آيات گذشته
قسمت08بخش123"آيات 56 - 46- سوره زخرف
قسمت08بخش124"بيان آيات مربوط به ارسال موسى (ع ) به سوى فرعون و فرعونيان
قسمت08بخش125"بحث روايتى
قسمت08بخش126"روايتى در بيان مراد از خشم و رضاى خداى تعالى
قسمت08بخش127"سوره زخرف ، آيات 57 - 65
قسمت08بخش128"تفسير و شاءن نزول آيه : (و لما ضرب ابن مريم مثلا اذا قومك منه يصدون ) ووجوه مختلفى كه در اين باره گفته اند
قسمت08بخش129"سخن ديگر مفسرين در تفسير آيه شريفه
قسمت08بخش130"نقد و بررسى روايت مذكور
قسمت08بخش131"توجيهات ديگرى براى آيه و اشكالات آنها
قسمت08بخش132"گفتار طبرسى در مجمع البيان بعد از نقل وحده تغيير آيه
قسمت08بخش133"ردّ استبعاد كمالات عيسى (ع ) توسط مشركين ، و بيان امكان تزكيه انسان تا سر حدّملك گونه شدن
قسمت09بخش134"مقصود از اينكه (عيسى علم به قيامت است )
قسمت09بخش135"آيات 78 - 66 سوره زخرف
قسمت09بخش136"بيان اينكه همه دوستان جز متقين در قيامت دشمنان يكديگرند
قسمت09بخش137"معناى جمله : (فيها ما تشتهيه الانفس و تلذّ الاعين ) در وصف بهشت
قسمت09بخش138"مراد از اينكه در جواب در خواست مرگ ، به دوزخيان گفته مى شود: (اكثر شما از حقكراهت داشتيد)
قسمت09بخش139"آيات 89 - 79 سوره زخرف
قسمت09بخش140"وجوه مختلف در معناى آيه : (قل ان كان للرحمن و لد فانااول العابدين )
قسمت09بخش141"احتجاج بر وحدانيت خداى تعالى در ربوبيت
قسمت09بخش142"بحث روايتى
قسمت09بخش143"(رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به توحيد)
قسمت09بخش144"سوره دخان آيات 8 - 1
قسمت09بخش145"غرض و محتواى كلى سوره مباركه دخان
قسمت09بخش146"مقصود از نزول كتاب در (شبى مبارك )
قسمت09بخش147"بيان عدم منافات بين انزال (نزول دفعى ) قرآن وتنزيل (نزول تدريجى ) آن
قسمت09بخش148"لازمه دوبار نازل شدن قرآن و گفتار بعضى مفسرين در اين خصوص
قسمت09بخش149"مراد از جدا شدن هر امر حكيم در شب قدر (فيها يفرقكل امر حكيم )
قسمت09بخش150"گفتار بعضى از مفسرين درباره (فيها يفرقكل امرحكم )
قسمت10بخش151"بحث روايتى
قسمت10بخش152"(رواياتى درباره شب قدر و تقدير امور در آن )
قسمت10بخش153"آيات 33 -9 سوره دخان
قسمت10بخش154"اقوال مختلف مفسرين درباره عذاب دخان (فارتقب يوم تاءتى السماء بدخان مبين ...)
قسمت10بخش155"بيان آيات مربوط به امتحان و ابتلاى قوم فرعون و بعث موسى (ع ) به سوى آنان
قسمت10بخش156"مقصود از اختيار بنى اسرائيل بر عالمين
قسمت10بخش157"بحث روايتى
قسمت10بخش158"(رواياتى درباره عذاب دخان ، و گرييدن زمين و آسمان )
قسمت10بخش159"آيات 59 - 34 سوره دخان
قسمت10بخش160"توضيح اين جمله منكران معاد كه گفتند: (ان هى الا موتتنا الاولى ) و چند وجه درمعناى آن
قسمت10بخش161"خلاصه اشكال و پاسخ آن
قسمت10بخش162"اثبات معاد با بيان اينكه خلقت آسمان ها و زمين به حق بوده
قسمت11بخش163"معنا و وجه اينكه در قيامت اغناء و نصرت نخواهد بود و مقصود از استثناء (الا من رحمالله ...)
قسمت11بخش164"توضيح مراد از اينكه فرمود اهلبهشت جز مرگ نخستين مرگى نمى چشند و جواب از اشكالى درباره استثناء (الا الموتهالاولى )
قسمت11بخش165"پاسخ از اشكال دوم
قسمت11بخش166"بحث روايتى
قسمت11بخش167"(رواياتى درباره (تبع )، شفاعت و...)
قسمت11بخش168"سوره جاثيه آيات 13 - 1
قسمت11بخش169"غرض و مفاد كلى سوره مباركه جاثيه
قسمت11بخش170"وجه اينكه فرمود: (ان فى السموات والارض لايات ...) و آنچه حرف (فى )افاده مى كند
قسمت11بخش171"وجه اينكه آسمانها و زمين با اينكه خود آيت هستند در آيه شريفه طرف آيت دانسته شدهاند
قسمت11بخش172"آيت بودن خلقت انسان و جنبندگان
قسمت11بخش173"باران رزقى است كه خداوند متعال از آسماننازل مى كند
قسمت11بخش174"وجه اينكه هر دسته از آيات را به ترتيب براى مؤ منين )، (لقوم يوقنون ) و(لقوم يعقلون ) ذكر فرمود
قسمت11بخش175"توجيه صاحب تفسير كشف در ترتيب مذكور در آيه و نقد آن
قسمت11بخش176"كلام فخر رازى در توجيه ترتيب مذكور درآيد
قسمت11بخش177"مقصود از ايمان به آيات خدا و معناى جمله (قباءىّ حديث بعد الله و اياته يؤ منون)
قسمت11بخش178"سخن بعضى از مفسرين در خصوص آيه (فباى حديث بعد الله و آياته ياءمنون )
قسمت11بخش179"وصف حال هر (افاك اثيم ) كه به آيات خدا استكبار ورزيده استهزاء مى كنند و...
قسمت12بخش180"مفاد كلمه (منه ) در جمله (و سخر لكم ما فى السموات و ما فى الارض جمعيا منه)
قسمت12بخش181"آيات 19 - 14 سوره جاثيه
قسمت12بخش182"بيان آيه : (نقلللذين آمنوا يغفروا للذين لا يرجون ايام الله ) كه اغماض از رفتار مشركين را توصيهمى كند
قسمت12بخش183"بيان علت امر به مغفرت در (ليجزى قوما بما كانوا يكسبون )
قسمت12بخش184"مقصود از (كتاب )، (حكم ) و (بينات من الامر) كه خداوند به بنىاسرائيل داد
قسمت12بخش185"آيات 37 - 20 سوره جاثيه
قسمت12بخش186"مراد از رحمت خداوند و اختصاص آن به گروه خاصى در اين آيه
قسمت12بخش187"توضيح اينكه بد كاران نه در حيات و نه در ممات با مؤ منان صالحالعمل برابر نيستند
قسمت12بخش188"احتجاج براى اثبات معاد با استناد به حق و عدالت
قسمت12بخش189"ابطال پندار كفار در يكسان دانستن مرگ نيكوكار و بدكار
قسمت12بخش190"حقيقت عبادت اطاعت كردن است
قسمت12بخش191"معناى (اله ) گرفتن (هوى )
قسمت12بخش192"مفاد جمله : (و اضله الله على علم ) و بيان عدم منافات بين ضلالت و علم
قسمت12بخش193"معناى سخن منكران معاد: (ما هى الا حياتنا الدنيا نموت و نحيا و ما يهلكنا الا الدهر) واشاره به چند قول در معناى اين آيه
قسمت12بخش194"گفتار برخى مفسرين كه مراد آيه را نتاسخ و ثنى ها دانسته اند و نقد گفتار آنان
قسمت13بخش195"معنا و تفسير آيه : (هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق انا كنا نستنسخ ما كنتم تعملون ) وتوضيحى درباره كتابت اعمال
قسمت13بخش196"اقوال ديگر مفسرين در تفسير اين آيه
قسمت13بخش197"بحث روايتى
قسمت13بخش198"چند روايت در ذيل آيه : (افراءيت من اتخذ الهه هويه ) و (و ما يهلكنا الا الدهر)
قسمت13بخش199"روايات و توضيحاتى درباره كتابت و استنساخاعمال در ذيل آيه : (هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق ...)
قسمت13بخش200"سوره احقاف آيات 14 - 1
قسمت13بخش201"غرض و مفاد كلى سوره مباركه احقاف
قسمت13بخش202"احتجاج عليه پرستش بت ها و معبودهاى زمينى
قسمت13بخش203"معناى واژه (اثاره ) و مفاد آيه با توجه به معناى آن
قسمت13بخش204"احتجاج عليه مشركين كه قرآن را افتراء به خدا دانسته رسالت پيامبر (ص ) را منكرشدند
قسمت13بخش205"معنا و مفاد آيه : (قل ما كنت بدعا من الرسل و ما ادرى مايفعل بى و لا بكم )
قسمت14بخش206"نفى علم غيب از پيامبر (ص ) در جمله (و ما ادرى ...) از جهت بشر بودن او است و بااثبات ...
قسمت14بخش207"عدم منافات نفى علم غيب از پيامبر در اين آيه با عالم بر غيب بودن ايشان به وسيلهوحى الهى
قسمت14بخش208"بحثى فلسفى و دفع يك شبهه
قسمت14بخش209"(درباره عالم بودن پيامبر (ص ) و ائمه (ع ) به غيب ، و اثر و رابطه آن با زندگىو رفتار ايشان )
قسمت14بخش210"بيان اينكه علم غيب اثرى در جريان حوادث خارجى ندارد
قسمت14بخش211"على ملازم با اراده موافق است كه تواءم با التزام قلب نسبت به آن باشد
قسمت14بخش212"مقصود از (شاهد من بنى اسرائيل ) در آيه :(قل اراءيتم ان كان من عند الله و كفرتم ...)
قسمت14بخش213"وجوه مختلف در معناى آيه : (و قال الذين كفروا للذين امنوا لو كان خيرا ما سبقونااليه ...)
قسمت14بخش214"بحث روايتى
قسمت14بخش215"رواياتى درباره مراد از (اثارة من علم ) و راجع بهنزول آيه : (ام يقولون افتريه ...)
قسمت14بخش216"روايتى در ذيل جمله : (و ما ادرى ما يفعل بى ولابكم ) و اشكالات آن
قسمت14بخش217"روايتى درباره نزول آيه : (و شهد شاهد من بنىاسرائيل ...)
قسمت14بخش218"آيات 20 - 15 سوره احقاف
قسمت14بخش219"معناى آيه : (و وصينا الانسان بوالديه احسانا...)
قسمت14بخش220"دعا و در خواست توفيق شكر نعمت و انجام اعمال صالح و مرضى خدا
قسمت14بخش221"توضيحى درباره قبول بهترين عمل ، در مقابل در گذشتن از سيئات
قسمت14بخش222"اشاره به اختلاف درجات مؤ منين نيكوكار و كافران بدكار متناسب با اختلاف نفوس واعمال هر يك
قسمت15بخش223"وجوهى كه در معناى جمله : (و يوم يعرض الذين كفروا على النار) گفته شده است
قسمت15بخش224"حق مطلب در اينكه چرا در آيه شريفه كفار بر آتش عرضه شده اند نه آتش بر كفار!
قسمت15بخش225"آنچه پس از عرضه كفار بر آتش به آنان گفته مى شود
قسمت15بخش226"بحث روايتى
قسمت15بخش227"رواياتى درباره حداقل مدت حمل ، و مراد از (بلوغ اشد) درذيل آيه : (حملته امه كرها و وضعته كرها...)
قسمت15بخش228"دو روايت درباره (بلوغ اشد) و مراتب آن
قسمت15بخش229"روايتى راجع به شاءن نزول آيه : (والذىقال لوالديه افّ لكما...)
قسمت15بخش230"نقد كلام صاحب روح المعانى در تاءييد عبد الرحمان بن ابى بكر
قسمت15بخش231"دو روايت درباره كيفيت زندگى پيامبر (ص ) درذيل آيه : (اذهبتم طيباتكم فى حياتكم الدنيا)
قسمت15بخش232"آيات 28 - 21 سوره احقاف
قسمت15بخش233"اقوال مختلف درباره اينكه (احقاف ) در كجا واقع است ؟، و توضيح گفتگوى هود (ع) با قوم عاد
قسمت15بخش234"عذاب قوم عاد و انقراض آنان
قسمت15بخش235"معناى اينكه فرمود قوم عاد متمكن بودند و سمع و ابصار و افئده آنان و نيز ...
قسمت15بخش236"آيات 35 - 29 سوره احقاف
قسمت15بخش237"بيان آياتى كه استماع قرآن به وسيله عده اى از جن و باز گشتشان بسوى جنيان ودعوت...
قسمت15بخش238"معناى (اولواالعزم ) و اقوال مختلف درباره تعداد انبياى اولواالعزم (عليهم السلام )و اينكه چه كسانى هستند
قسمت15بخش239"بحث روايتى
قسمت15بخش240"(رواياتى درباره استماع قرآن بوسيله جن و ايمان آوردنشان و...، و درباره انبياىاولواالعزم )
قسمت16بخش241"تعداد انبياء اولوالعزم از زبان ائمه اطهار عليه السلام
قسمت16بخش242"سوره محمد آيات 6 - 1
قسمت16بخش243"اضلال و ابطالاعمال كافران ، و در مقابل ، پرده كشيدن بر سيئات مؤ منان صالحالعمل و اصلاح قلب ايشان
قسمت16بخش244"امر به كشتن بسيار كفار در رويارويى و جنگ با آنها، و سپس اسير گرفتن آنان
قسمت16بخش245"اشكالاتى كه متوجه گفتار بعضى از مفسرين است
قسمت16بخش246"معناى اينكه خداوند كسانى را كه در راه او كشته شدند هدايت و اصلاحبال مى نمايد
قسمت16بخش247"بحث روايتى
قسمت16بخش248"(رواياتى درباره اسير گرفتن كفار، و شاءننزول آيه : (و الذين قتلوا فى سبيل الله ...))
قسمت16بخش249"آيات 15 - 7 سوره محمد
قسمت16بخش250"معناى اينكه فرمود: اگر خدا را يارى كنيد خدا ياريتان مى كند
قسمت16بخش251"توضيح اينكه در تعليل نصرت مؤ منين و هلاكت كفار فرمود: خدا مولاى مؤ منان است وكافران مولايى ندارند
قسمت16بخش252"وصف بهشتى كه متقين بدان وعده داده شده اند 351
قسمت16بخش253"بحث روايتى
قسمت16بخش254"(چند روايت در ذيل آيه : (ذلك بانهم كرهوا ماانزل الله ) و بعضى آيات گذشته ديگر)
قسمت16بخش255"آيات 23 - 16 سوره محمد
قسمت16بخش256"اثر متفاوت استماع قرآن در كفار مهر بر دل خورده و در مؤ منان هدايت يافته
قسمت16بخش257"مقصود از اشراط (علامات ) قيامت و اينكه فرمود: علامتهاى قيامت آمده است
قسمت17بخش258"معناى اينكه خدا متقلب و مثواى شما را مى داند
قسمت17بخش259"معناى جمله (المغشى عليه من الموت ) و تطبيق آن بر گروهى از افراد ضعيف الايمان
قسمت17بخش260"معناى آيه : (طاعة و قول معروف ...) كه درباره مؤ منان مريض القلبى است كه ازعمل به وظيفه قتال و جهاد سرباز مى زند
قسمت17بخش261"احتمالات ديگرى كه در كلمه (طاعة ....) وجود دارد
قسمت17بخش262"مقصود از كسانى كه مرتدين به آنها وعده اطاعت مى دادند
قسمت17بخش263"معناى اينكه منافقان بيمار دل به سيمايشان و در لحن قولشان شناخته مى شوند
قسمت17بخش264"بحث روايتى
قسمت17بخش265"(رواياتى در ذيل آيه : (و منهم من يسمع اليك ...) و درباره علائم قيامت ، استغفاروصله رحم )
قسمت17بخش266"رواياتى راجع به اينكه در زمان پيامبر (ص ) دشمنى با على (ع ) علامت نفاق بودهاست
قسمت17بخش267"آيات 38 - 33 سوره محمد
قسمت17بخش268"مقصود از اطاعت خدا و اطاعت رسول (ص ) و مفاد جمله : (لا تبطلوا اعمالكم ) در آيه :(يا ايها الذين امنوا اطيعوا اللّه ...)
قسمت17بخش269"گقتار بعضى از مفسرين در خصوص مراد از(ابطال اعمال )
قسمت17بخش270"نهى از سازش و متاركه جنگ ، معناى جمله (و لن يتركم اعمالكم )
قسمت17بخش271"نكوهش بخل ورزندگان از انفاق مال در راه خدا
قسمت17بخش272"بحث روايتى
قسمت17بخش273"(رواياتى درباره : ابطالاعمال ، صلح نكردن با كفار، و استبدال قومى ديگر - و ان تتولوايستبدل قوما غيركم ...)
قسمت17بخش274"سوره فتح آيات 7 - 1
قسمت17بخش275"اشاره به مضامين سوره مباركه فتح و انطباق آن با ماجراى صلح حديبيه
قسمت17بخش276"توضيح و توجيه اينكه مقصود از فتح مبين در آيه : (انا فتحنا لك فتحا مبينا) صلححديبيه است
قسمت17بخش277"صلح حديبيه مؤ ثرترين عاملبراى فتح مكه در قرن هشتم هجرى بود
قسمت18بخش278"توجيه بعضى از مفسرين براى فرار از عدم ارتباط فتح مذكور با آمرزش گناهان
قسمت18بخش279"شرح مقصود از غفران ذنب متقدم و متاءخر پيامبر (ص ) در آيه : (يغفر لك اللّه تقدم منذنبك و ما تاءخر...) و ارتباط آن با فتح مبين
قسمت18بخش280"وجود متعددى كه در بيان معنى و مفاد آيه فوق گفته شده است
قسمت18بخش281"اشكال سوم : آمرزش گناهان بطور مطلق لازمه اش جايز بودن ارتكاب گناهان غيرقابل آمرزش همچون شرك به خدا است
قسمت18بخش282"نظريه سيد مرتضى در توجيه غفران نبوت پيامبران
قسمت18بخش283"مراد و مقصود از (نصر عزيز) در آيه (ينصرك الله نصرا عزيزا)
قسمت18بخش284"مراد از (سيكينت ) و انزال آن بر قلوب مؤ منين
قسمت18بخش285"سخن بعضى كه گفته اند مراد از (انزل ) اسكان و قرار دادن است و رد سخن آنان
قسمت18بخش286"گفتارى درباره ايمان و زياد شدن آن
قسمت18بخش287"(بيان اينكه ايمان علم و عمل - با هم - است و شدت و ضعف ايمان ناشى از شدت وضعف علم و عمل است )
قسمت18بخش288"سخن كسانى كه گفته اند: ايمان شدت و ضعف نمى پذيرد وعمل ربطى به ايمان ندارد و بيان ضعف و بى پايگى اين سخن
قسمت18بخش289"بيان ضعف و بى پايگى اين سخن
قسمت18بخش290"سخن بعضى از مفسرين درباره زيادت ايمان در آيه (ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم )
قسمت18بخش291"معناى اينكه فرمود: جنود آسمانها و زمين از آن خدا است
قسمت18بخش292"بحث روايتى
قسمت18بخش293"روايتى پيرامون ماجراى صلح حديبيه و نزول آيات : (انا فتحنا لك فتحامبينا...)
قسمت18بخش294"روايتى از ابن عباس در شر واقعه صلح حديبيه
قسمت18بخش295"روايتى ديگر درباره جريان صلح حديبيه
قسمت18بخش296"مضمون عهدنامه صلح حديبيه
قسمت19بخش297"كاتب رسول خدا در معاهده صلح حديبيه على بن ابى طالب عليه السلام بود
قسمت19بخش298"روايتى به نقل از تفسير (الدرا المنثور) در بيان شاءننزول سوره فتح
قسمت19بخش299"دو روايت در بيان معناى آيه : (ليغفر لك اللّه ما تقدم من ذنبك و ما تاءخر...)
قسمت19بخش300"روايتى در باره مراد از (سيكينت ) و روايتى درباره اينكه ايمانعمل است و شدت و ضعف و زيادت و نقصان دارد
قسمت19بخش301"آيات 10 - 8 سوره فتح
قسمت19بخش302"معناى (بيعت ) و اينكه بيعت با پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بيعت با خدا است
قسمت19بخش303"اقوال مفسرين در معناى جمله : (يد اللّه فوق ايديهم ) كه در آيه مربوط به بيعتاست
قسمت19بخش304"بحث روايتى
قسمت19بخش305"(روايتى در ذيل جمله : (يد اللّه فوق ايديهم ) و روايتى درباره كيفيت بيعت )
قسمت19بخش306"آيات 17 - 11 سوره فتح
قسمت19بخش307"عذرى كه تخلف كنندگان از همراهى با پيامبر (ص ) آوردند و گفتند:اشتغال به سرپرستى اموال و ...
قسمت19بخش308"مقصود از اينكه درباره متخلفانى كه در خواستشان در مورد پيوستن به مجاهدان براىغنيمت گرفتن ردّ ...
قسمت20بخش309"آيات 28 - 18 سوره فتح
قسمت20بخش310"اشاره به اينكه مقصود از رضا و سخط خدا ثواب و عقاب او است و آيه : (لقد رضىالله عن المؤ منين اذ ...
قسمت20بخش311"توضيحى راجع به تفريع جمله : (فعلم ما فى قلوبهم ) بر قلبش : (لقدرضى الله ...)
قسمت20بخش312"مقصود از ناس در جمله (فكف ايدى الناس عنكم )
قسمت20بخش313"اخبارات غيبى و پيشگويى هايى كه در سوره فتح آمده است
قسمت20بخش314"بيان آياتى كه راجع به جنگ نكردن با مشركين مكه و صلح با آنان است
قسمت20بخش315"مقصود از (كلمة التقوى ) و اينكه مؤ منين احق به آن واهل آن هستند
قسمت20بخش316"فتح قريب فتح حديبيه است ، نه فتح خيبر و يا فتح مكه چنانچه بعضى پنداشته اند
قسمت20بخش317"بحث روايتى
قسمت20بخش318"رواياتى درباره روز شجره و تجديد بيعت مسلمانان بارسول الله (ص )
قسمت20بخش319"همه شركت كنندگان در بيعت روز شجره به پيمان خود وفا نكردند
قسمت20بخش320"چند روايت درباره مراد از (كلمه التقوى ) در جمله (و الزمهم كلمه التقوى )
قسمت20بخش321"رواياتى راجع به ماجراى جنگ و فتح خيبر
قسمت20بخش322"فردا پرچم را به دست كسى خواهم داد كه ...
قسمت20بخش323"فتح قلعه خيبر بدست مبارك اميرالمؤ منين عليه السلام
قسمت20بخش324"آنچه بعد از جريان فتح قلعه خيبر اتفاق افتاد
قسمت21بخش325"تسليم شدن مردم فدك و تقسيم اموال خيبر بين مسلمانان
قسمت21بخش326"آوردن گوسفند مسموم يك يهوديه براى رسول الله (ص )
قسمت21بخش327"آيه 29 سوره فتح
قسمت21بخش328"اوصاف كسانى كه با پيامبر (ص ) بودند
قسمت21بخش329"سيماى ياران پيامبر كه حاكى از خشوع آنها براى خدا است
قسمت21بخش330"وعده خدا به مغفرت و اجر عظيم شامل همه كسانى كه با پيامبر (ص ) بودند (صحابه) نمى شود
قسمت21بخش331"وفاى به عهد نيز همچون ايمان و عملصالح شرط مغفرت و اجر عظيم الهى است
قسمت21بخش332"نقل و ردّ اين سخن كه وعده مغفرت و اجر عظيم در آيه : (وعد الله الذين امنوا و عملواالصالحات منهم ...) شامل همه صحابه است
قسمت21بخش333"سياق آيه دلالت بر عدم انفكاك عمل صالح از اصحابرسول خدا نمى كنند
قسمت21بخش334"سوره حجرات آيات 10 - 1
قسمت21بخش335"مسائل و مطالبى كه سوره مباركه حجراتمشتمل بر آنست
قسمت21بخش336"توضيح معناى جمله : (لا تقدموا بين يدى الله و رسوله ) و بيان اينكه مفاد آن ايناست كه هيچ حكمى ...
قسمت21بخش337"وجوه مختلف ديگرى كه مفسرين در معناى جمله فوق گفته اند
قسمت21بخش338"مراد از اينكه فرمود: صداى خود را از صداى پيامبر بلندتر نكنيد
قسمت21بخش339"توضيح راجع به جمله : (ان تحبط اعمالكم و انتم لا تشعرون ) و وجوهى كهدرباره ظهور آن در اينكه بدون ...
قسمت21بخش340"رد توجيه كسانى كه مراد از حبط را ثواب نداشتن خودعمل دانسته اند
قسمت21بخش341"توجيه بعضى مفسرين كه نهى در آيه را به ملاك پرهيز از عملى كه باعث آزار پيامبرمى شود دانسته اند
قسمت21بخش342"اشكال به توجيه اخير: تكليف مذكور يك تكليف نفسى است نه غيرى
قسمت21بخش343"وعده جميل به مؤ منانى كه ادب را در محضر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم رعايتكنند
قسمت21بخش344"توضيحى راجع به نقش (خبر) در زندگى اجتماعى انسان و اقسام خبر و لزوم تبينو تفحص درباره اخبار فاسق
قسمت22بخش345"لزوم پيروى از رسول الله (ص ) و وجه و سبب اينكه آن جناب نبايد از ديگران اطاعتكند
قسمت22بخش346"خداوند دلهاى مؤ منين را به زيورى آراسته كه مجذوب ايمان مى شوند و از كفر وعصيان تنفر پيدا مى كنند
قسمت22بخش347"وجه تغيير سياق آيه كه در آن خطاب را متوجه شخص پيامبر نموده است
قسمت22بخش348"امر به اصلاح بين دو طايفه از مؤ منين كه به جنگ با هم پرداخته اند وتعليل آن به اينكه مؤ منان برادر يكديگرند
قسمت22بخش349"گفتارى در معناى اخوت
قسمت22بخش350"بحث روايتى
قسمت22بخش351"رواياتى در ذيل آيه : (لا تقدموا بين يدى الله و رسوله ) و (لا ترفعوااصواتكم فوق صوت النبى )
قسمت22بخش352"روايتى درباره شاءن نزول آيه : (ان جائكم فاسق بنباء فتبينوا)
قسمت22بخش353"حبّ همان دين است و دين همان حبّ است
قسمت22بخش354"چند روايت درباره اخوت ايمانى و شاءن نزول آيه : (و ان طائفتان من المؤ منيناقتتلوا...)
قسمت22بخش355"آيات 18 - 11 سوره حجرات
قسمت22بخش356"نهى از مسخره كردن يكديگر و عيبجويى و بد زبانى كردن
قسمت22بخش357"معناى جمله : (بئس الاسم الفسوق )
قسمت22بخش358"مقصود از (اجتناب از ظن ) و مفاد قيد (كثيرا) در آيه : (يا ايها الذين امنوا اجتنبواكثيرا من الظن ...)
قسمت22بخش359"نهى از تجسس عيوب ديگران و از غيبت كردن و بيان مفسده غيبت و تجسس (و لا تجسسوا ولا يغتب بعضكم بعضا...)
قسمت22بخش360"غيبت عامل مؤ ثر در سقوط منزلت و هويت اجتماعى انسان
قسمت22بخش361"مثالى گويا براى روشن شدن زشتى حقيقت چيست
قسمت23بخش362"توبه عامل آمرزش گناهان ياد شده و بلكه مطلق گناهان است
قسمت23بخش363"معانى مختلفى كه براى (شعوب ) و (قبائل ) گفته شده است
قسمت23بخش364"توضيح اينكه تقوا تنها كرامت و امتياز حقيقى است (ان اكرمكم عند الله اتقيكم )
قسمت23بخش365"تقوى يك مزيت واقعى و حقيقت است نه آن مزايائى كه انسانها براى خود مايه كرامت وشرف قرار داده اند
قسمت23بخش366"معناى اينكه فرمود: به اعراب بگو ايمان نياورده ايد بلكه بگوييد اسلام آورده ايم
قسمت23بخش367"مؤ منان واقعى اين چنين هستند
قسمت23بخش368"ايمان ثابت و مستقر و جهاد با مال و جان از صفات مؤ منان واقعى است
قسمت23بخش369"بحث روايتى
قسمت23بخش370"رواياتى در مورد نهى از مسخره كردن يكديگر، بد زبانى و تنابز به القاب ، غيبتو سوء ظن ، در ذيل آيات مربوطه گذشته
قسمت23بخش371"دو روايت در شاءن نزول آيه (اءيحب اءحدكم اءنياءكل ...)
قسمت23بخش372"كلام معصومين عليه السلام در حسن ظن به برادر مسلمان وحمل كار او بر صحت
قسمت23بخش373"چند روايت دال بر اينكه غيبت از زنا شديدتر است
قسمت23بخش374"رواياتى درباره اينكه تنها ملاك فضيلت تقوا است
قسمت23بخش375"رواياتى در خصوص فرق بين اسلام و ايمان
قسمت23بخش376"سوره ق آيات 14 - 1
قسمت23بخش377"محتواى سوره مباركه ق
قسمت23بخش378"اقوال مختلف درباره جواب قسم (و القرآن المجيد)
قسمت23بخش379"مفاد آيه : (قد علمنا ما تنقص الارض منهم ...) كه در مقام ردّ سخن مشركين مبنى براستبعاد معاد است
قسمت24بخش380"مراد از كتاب در (عندنا كتاب حفيظ) لوح محفوظ است
قسمت24بخش381"مقصود از اينكه فرمود تكذيب كنندگان قيامت حق را تكذيب كرده در (امر مريج ) هستند
قسمت24بخش382"اشاره به برهانى كه جمله : (و احيينا به بلدة ميتا كذلك لك الخروج ) در ردّاستبعاد معاد توسط مشركين متضمن است
قسمت24بخش383"بحث روايتى
قسمت24بخش384"(رواياتى درباره كوه قاف و بيان اينكه اين روايات غيرقابل اعتماد و مردودند)
قسمت24بخش385"آيات 38 - 15 سوره ق
قسمت24بخش386"رد استبعاد اعاده خلقت ، و بيان امكان آن با استناد به وقوع خلقت نخستين
قسمت24بخش387"قدرت و علم خداوند در خلق و تدبير موجودات بهحال خود باقى است
قسمت24بخش388"بيان مقصود (نزديگى خداوند بر انسان ) با عبارتى ساده و همه كس فهم
قسمت24بخش389"علم خدا به انسان از طريق فرشتگان كاتباعمال
قسمت24بخش390"گفتار بعضى از مفسرين پيرامون ظرف (اذا) در آيه شريفه
قسمت24بخش391"فرشتگان موكل بطور كامل مراقب انسان هستند و چيزى را از قلم نمى اندازند
قسمت24بخش392"معناى اينكه فرمود: سكره موت (به حق ) آمد
قسمت24بخش393"مقصود از سائق و شهيدى كه در قيامت همراه هر كسى مى آيند و بيان اينكه مخاطب آيه :(لقد كنت فى ...
قسمت24بخش394"دو نكته اى كه از اين آيه شريفه استفاده مى شود
قسمت24بخش395"معناى آيه : (و قال قرينه هذا ما لدىّ عتيد)
قسمت24بخش396"پاسخ خداى تعالى به عذرى كه به قرين شيطانى مشرك دوزخى مى آورد
قسمت24بخش397"تفسير و توضيع (و ما اءنا بظلام للعبيد)
قسمت25بخش398"وجوهى كه درباره سئوال و جواب در آيه : (يومنقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزيد) و مفاد آن گفته شده است
قسمت25بخش399"وصف متقين و ورودشان به بهشت
قسمت25بخش400"معناى اينكه درباره بهشت متقين فرمود: (لهم ما يشاؤ ن فيها و لدنيا مزيد)
قسمت25بخش401"بحث روايتى
قسمت25بخش402"روايتى در ذيل آيه : (افعيينا بالخلق الاول ...) و درباره دو فرشته نويسندهحسنات و سيئات
قسمت25بخش403"روايتى دال بر اينكه خطاب (القيا فى جهنمكل كفار عنيد) به پيامبر و على (عليهما الصلوة و السلام ) مى شود
قسمت25بخش404"چند روايت در ذيل آيه : (يوم نقول لجهنمهل امتلاءت ...) و راجع به اينكه درباره متقين در بهشت فرموده : ...
قسمت25بخش405"روايتى در شاءن نزول (و لقد خلقنا السموات و الاءرض ...) و سخنى پيرامون آن
قسمت25بخش406"آيات 45 - 39 سوره ق
قسمت25بخش407"بيان آيات آخر سوره كه پيامبر (ص ) را امر به صبر و تسبيح خدا مى كند و روز قيامترا به ياد مى آورد
قسمت25بخش408"بحث روايتى
قسمت25بخش409"(چند روايت در ذيل آيه : (و سبح بحمد ربكقبل طلوع الشمس و قبل الغروب ) و مراد از (ادبار السجود)
قسمت25بخش410"سوره ذاريات آيات 19 - 1
قسمت25بخش411"بيان غرض و مفاد اين آيات شريفه
قسمت25بخش412"اشاره به اينكه سوگندهاى چهارگانه در آيات : (والذاريات ذروا...)سوگند بههمه اسباب مؤ ثر در تدبير سراسر جهان است
قسمت25بخش413"تاءكيد بر صدق و وقوع معاد و جزا
قسمت25بخش414"معناى آيه : (والسماء ذات الحبك ) و مقصود از اينكه كفار در(قول مختلف ) هستند
قسمت25بخش415"وجوه مختلف در معناى جمله : (يؤ فك عنه من افك )
قسمت26بخش416"توضيحى در مورد جمله : (ايّان يوم الدين ) كه سؤال (خراصون ) از زمان روز قيامت است
قسمت26بخش417"معناى اينكه در وصف متقين فرمود: (كانوا قليلا منالليل ما يهجعون )
قسمت26بخش418"بحث روايتى
قسمت26بخش419"چند روايت درباره مراد از ذاريات ، حاملات ، جاريات ، مقسمات ، و در معناى (و السماءذات الحبك )
قسمت26بخش420"روايتى در معناى (قليلا من الليل ما يهجعون ) و (بالاسحارهم يستغفرون ) و مراداز (سائل ) و (محروم )
قسمت26بخش421"آيات 51 - 21 سوره ذاريات
قسمت26بخش422"اقسام آياتى كه در انفس انسان ها هست و بر يكتايى خداوند در ربوبيت دلالت مىكند
قسمت26بخش423"وجوه مختلف در اينكه فرمود: (و فى السماء رزقكم و ما تدعون )
قسمت26بخش424"احتمال اينكه مقصود از آسمان در آيه شريفه غيب باشد نيز ممكن است
قسمت26بخش425"گفتارى درباره كافى بودن رزق براى روزى خواران
قسمت26بخش426"داستان وارد شدن ملائكه ماءمور به هلاك ساختن قوم لوط ابراهيم (ع ) و آنچه بينميزبان و ميهمانان گذشت
قسمت26بخش427"آيتى كه خداوند با عذاب قوم لوط و هلاكتشان بر جاى گذاشت
قسمت26بخش428"اشاره به هلاكت فرعون و لشكريانش و هلاكت عاد، ثمود و قوم نوح (ع )
قسمت27بخش429"معناى آيه : (و السماء بنيناها بايد و انا لموسعون )
قسمت27بخش430"بحث روايتى
قسمت27بخش431"(روايتى درباره آيات انفسى ، رزق ، يد داشتن خدا، و خلق زوجين از هر چيز و...)
قسمت27بخش432"رواياتى از معصومين عليهم السلام در بيان ويژگيهاى خلقت خداوند
قسمت27بخش433"آيات 60 - 52 سوره ذاريات
قسمت27بخش434"طغيان و استكبار، علت مشترك تكذيب اقوام مكذب بوده است
قسمت27بخش435"برسى مفاد آيه (و ما خلقت الجن و الاءنس الا ليعبدون ) و توضيحاتى درباره اينكهغرض از خلقت انس و جن عبادت خداست
قسمت27بخش436"بيان اينكه الف و لام در (الجن و الانس ) الف و لام جنس ، و لام در (ليعبدون ) لامغرض است
قسمت27بخش437"احتمال اينكه مراد از عبارت عبادت تكوينى باشد نه دينى ، و يا اينكه مراد صلاحيت واستعداد عبادت باشد احتمالاتى ضعيف است
قسمت27بخش438"حق در مطلب در مراد از عبادت
قسمت27بخش439"معناى اينكه فرمود: (ما اريد منهم من رزق و ما اريد ان يطمعون )
قسمت27بخش440"بحث روايتى
قسمت27بخش441"(روايتى در ذيل آيه : (فذكر فان الذكرى تنفع المؤ منين ) و آيه : (و ما خلقت الجنو الانس الا ليعبدون ) و درباره طلب روزى )